SPECIFICATII ULEIURI AUTO

A.P.I. – American Petroleum Institute – Institutul American al Petrolului este cel mai prestigios institut specializat in testarea si clasificarea uleiurilor dupa criterii de performanta. Acest insitut colecteaza date de la producatorii de automobile si determina ce calitati de uleiuri trebuiesc folosite pentru a obtine o buna lubrifiere a motoarelor. Companiile producatoare de lubrifianti folosesc aceste informatii pentru a aditiva uleiurile in concordanta cu cerintele de ultima ora ale producatorilor de autovehicule. Pe orice flacon de ulei de motor trebuie, in mod normal, sa gasiti renumita “bulina API”, care prin caractere specifice indica domeniul recomandat de utilizare a uleiului respectiv. Caracterele SJ, CH indica faptul ca uleiul poate fi folosit atat pentru motoare pe benzina cat si Diesel. De unde provin si ce inseamna aceste caractere inscrise pe “bulina API”. Analizand primul grup de caractere “SJ”, primul caracter “S” provine din englezescul SPARK – SCANTEIE, adica acel ulei ce poarta simbolul “S”, poate fi folosit in motoare cu scanteie, motoare ce folosesc drept combustibil benzina sau gazul. Pe de alta parte caracterul “C”, provine de la COMPRESION – COMPRESIE si poate fi utilizat in motoarele care nu au ca sistem de aprindere scanteia venita de la o bujie, ci compresia. Aici desigur ne referim la motoarele Diesel ce folosesc drept combustibil motorina. Analizand in continuare uleiurile din categoria “S”, cele dedicate motoarelor cu scanteie (benzina/gaz), observam ca dupa caracterul “S” regasim inca un caracter. Acest al doilea caracter se refera la varsta standardului dupa care este fabricat lubrifiantul respectiv. Pentru o mai buna orientare:

SA – a fost standard pentru inceputul anilor ’60;
SC – a fost standard pana in anul 1967;
SD – a fost standard pana in anul 1971;
SE – a fost standard pana in anul 1979;
SF – a fost standard pana in anul 1988;
SG – a fost standard pana in anul 1993;
SH – a fost standard pana in anul 1996;
SJ – este standard incepand cu finele anului 1996;
SL – este standard incepand cu finele anului 2001;
SM – cel mai nou standard – Mobil 1 5W30-ESP Formula 1.

Pe masura ce aceasta clasificare a srandardelor deproducere a uleiurilor evolueaza, uleiurile din generatii mai noi continua sa acopere cerintele celor din generatii mai vechi. Astfel incat un ulei cu clasificarea API SL, acopera cerintele unei masini produsa in 1965. In mod analog a evoluat casificarea uleiurilor din clasa “C”, care incepand cu finele anului 1998 a ajuns la standardul simbolizat cu caracterele “CH”. Sfarsitul anului 2002 a fost marcat de introducerea unei noi clasificari CI pentru uleiurile destinate motoarelor Diesel. Pentru uleiurile de transmisie este utilizata simbolizarea GL – GEAR LUBRICANT – ulei pentru transmisii prin angrenaje cu roti dintate. Acest grup de caractere este urmat de o cifra in functie de varsta standardului. Astazi cel mai recent standard este simbolizat prin GL-5.

Ce inseamna SAE?
S.A.E. – Society of Automotive Engineers – Societatea din industria Constructoare de Autovehicule este o societate mondiala specializata in stabilirea standardelor de vascozitate a uleiurilor. O clasificare SAE 15W-40 transmite informatii cu privire la vascozitatea uleiului in doua conditii. Anume uleiul are vascozitatea 15 in conditii de temperaturi scazute (“W – winter = iarna”) si 40 la temperaturi ridicate (vara). Caracterul “W” intre cei doi indici simbolizeaza WINTER – iarna, astfel intotdeauna primul indice (15) se refera la vascozitatea masurata la rece, iar cel de-al doilea indice la cea masurata la cald.

PREZENTAREA CELOR MAI IMPORTANTE CLASE DE PERFORMANTA ALE ULEIURILOR PENTRU MOTOARELE DIESEL ALE AUTOVEHICULELOR COMERCIALE

clasificari ACEA (Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile)

Uleiuri pentru camoiane si utilaje grele
ACEA E1 Ulei pentru motoare cu solicitari reduse(exclus dupa anul 2000).
ACEA E2 Uleiuri pentru motoare cu solicitari normale, fara intervale prelungite de schimbare ale uleiului, imbunatatite substantial prin aditivare
ACEA E3 Uleiuri pentru motoare cu solicitari severe, cu intervale prelungite de schimbare ale uleiului, in concordanta cu specificatiile constructorului.
Limitarea “lustruirii camasilor”.
ACEA E4 Uleiuri pentru motoare cu solicitari foarte severe, cu intervale prelungite de schimbare a uleiului, in concordanta cu specificatiile constructorului, pentru autovehiculele care indeplinesc cerintele EURO 2 in ceea ce priveste emisiile poluante. Limitarea severa “lustruirii camasilor” si a emisiilor de funingine.
ACEA E5 Specificatie globala pentru uleiurile de motoare cu solicitari foarte severe si intervale prelungite de schimbare ale uleiului, in concordanta cu specificatiile constructorului, pentru autovehiculele care indeplinesc noile cerinte EURO 3 in ceea ce priveste emsiile poluante. Conditii severe in testele pe motoare.
ACEA E7 Cea mai noua clasa de performanta – Mobil, Deluac, Mx 15W-40
Uleiuri pentru autoturisme si autovehicule utilitare
ACEA B1 Uleiuri speciale cu nivel redus de HTHS* pentru reducerea consumului de combustibil, care nu sunt aprobate de toti constructorii.
ACEA B2 Uleiuri pentru motoare cu solicitari normale.
ACEA B3 Uleiuri pentru reducerea consumului de combustibile, realizate dupa tehnologii de ultima ora, pentru solicitari foarte severe, pentru care standardele prevad cerinte stranse pentru stabilitatea la forfecare (ramanerea in clasa de vascozitate) si pierderile prin evaporare.
ACEA B4 Uleiuri de inalta calitate, pentru motoarele Diesel, cu injectie directa si turbocompresoare, care echipeaza autoturismele.
ACEA B5 Uleiuri speciale cu nivel redus HTHS* si proprietati de performanta ridicate, in comparative cu ACEA B1. Aceste uleiuri nu sunt aprobate de toti constructorii.
*HTHS High Temperature High Shear (temperatura ridicata, forfecare ridicata)

• ILSAC GF-4 – Agreere a lui INTERNATIONAL LUBRICANT STANDARDIZATION AND APROVAL COMITEE, comitet din care fac parte: Asociatia Fabricantilor Japonezi de Automobile, Corporatia Daimler Crysler, Compania Ford Motor si Corporatia General Motors.
1. Specificatii API – categoria „service” (SA – SL) (motoare benzina)
SA – Pentru motoare foarte vechi, fara cerinte de performanta. Folosita numai atunci când este ceruta în mod special de fabricant.
SB – Pentru motoare foarte vechi. Folosita numai atunci când este ceruta în mod special de fabricant.
SC – Pentru motoare fabricate pâna în anul 1967.
SD – Pentru motoare fabricate pâna în anul 1971.
SE – Pentru motoare fabricate pâna în anul 1979.
SF – Pentru motoare pe benzina fabricate dupa 1980, pâna în anul 1989. În comparatie cu SE asigura o curatire mai buna a partilor active ale motorului si reducerea depunerilor, rezistenta la oxidare si protectie la uzura mai ridicate.
SG – Pentru motoare fabricate dupa 1980, pâna în anul 1993 inclusiv. Recomandat la autoturismele si autoutilitarele pe benzina. Aditivare mai ridicata în comparatie cu SF.
SH – Pentru motoare fabricate pâna în anul 1996 inclusiv. Valabil începând cu 1993, contine un sistem de asigurare a calitatii care în comparatie cu SG asigura în mod mai sever proprietatile uleiului.
SJ – Pentru toate motoarele folosite în prezent. A fost introdusa în clasificarile API dupa 1996. Este mai eficienta decât SH în ceea ce priveste stabilitatea la oxidare la temperaturi înalte, compatibilitatea cu catalizatorul, spumare redusa.
SL – A fost introdusa începând cu iulie 2001. Standard inca in vigoare.
SM – Cea mai înalta clasa de performanta pentru motoarele pe benzina dupa clasificarea API. A fost introdusa începând cu noiembrie 2004. Pentru toate motoarele performante produse în prezent, avand o protectie imbunatatita impotriva depozitelor si lucrului l temperaturi scazute. Unele uleiuri pot primi specificatia „Energy Saving”,

Specificatii API – categoria „comercial”( CA – CH-4) (motoare Diesel)
CA – CC – Pentru motoare diesel pâna în 1965.
CD – Valabil din 1965, lubrifiant pentru motoare diesel de sarcina mare, supraalimentate. Contine aditivi DD mai eficienti.
CE – Lubrifiant pentru motoare diesel de mica si mare viteza, cu sarcina ridicata, supraalimentate. Aditivat moderat, asigura consum redus de ulei.
CF – A fost introdus în 1994. Pentru motoare diesel cu sau fara injectie indirecta, incluzând si pe cele care folosesc combustibil cu sulf peste 0,5%. Înlocuieste specificatia API CD.
CF-2 – Introdusa în 1994. Pentru motoare cu sarcina mare, în doi timpi.
CF-4 – Introdusa în 1990 . Pentru motoare diesel în patru timpi, de mare viteza, aspirate natural sau supraalimentate. Poate fi folosita în loc de API CD sau CE.
CG-4 – Introdusa in 1995. Pentru motoare diesel în patru timpi, cu sarcina mare, care folosesc combustibil cu sub 0,5% sulf. Uleiurile CG-4 sunt recomandate la motoarele care îndeplinesc standardele de emisii din 1994. Poate fi folosit în loc de API CD, CE si CF-4.
CH-4 – Introdusa la 1 decembrie 1998. Pentru motoare diesel în patru timpi, de mare viteza, care îndeplinesc standardele de emisii din 1998. Uleiurile CH-4 sunt special aditivate sa fie folosite cu combustibili cu sub 0,5% sulf. Asigura o uzura mai redusa la ghidajele de supape, tratare mai eficienta a funinginii si performante mai ridicate. Poate fi folosita în loc de API CD, CE, CF-4 si CG-4.
CI-4 – Introdusa in 2002. Pentru motoare diesel în patru timpi, de mare viteza, care vor indeplini in 2004 standardele de emisie implementate in 2002. Standardul CI-4 este destinat motoarelor prevazute cu sistem de recirculare a gazelor arse si destinate motoarelor Diesel ce folosesc o motorina cu o concentratie de pana la 0.5% sulfuri. Aceste uleiuri pot fi folosite in locul uleiurilor care indeplinesc standardele CD, CE, CF-4, CG-4, CH-4. Unele uleiuri pot primi specificatia CI-4 Plus.
CJ-4 – In Septembrie 2006, API a inceput certificarea uleiurilor si pentru standardul CJ-4. Acesta se adreseaza motoarelor in 4 timpi Diesel, echipate cu sisteme de control al emisiei cu filtre de particule si alte sisteme moderne.

Adaugam aici si specificatiile ACEA (Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile) in ceea ce priveste standardul de clasificare al uleiului auto:

A1 – Ulei multigrad pentru motoare pe benzina, stabil la forfecare la temperaturi medii, asigura economie de combustibil.
A2 – Ulei multigrad de vâscozitate normala pentru motoare pe benzina.
A3 – Ulei multigrad stabil la forfecare, de mica volatilitate. Proprietati foarte bune de curatire, stabilitate excelenta.B1 – Ulei pentru motoare diesel, stabil la forfecare la temperaturi medii si sarcini mici, asigura economie de combustibil.
B2 – Ulei pentru motoare diesel de sarcina mica.
B3 – Ulei pentru motoare diesel de sarcina mica. Depaseste prescriptiile B1, B2 privind conditiile de uzura, depuneri si formarea de funingine.
B4 – Avantajos, în primul rând, în motoarele diesel cu injectie directa.
E1 – Ulei pentru interval normal de schimb, motoare usor supraalimentate.
E2 – Ulei pentru interval normal de schimb, motoare mediu supraalimentate.
E3 – Superior normei E2-96, ulei SHPD, asigura curatenie si protectie antiuzura impecabila. Satisface EURO 1 si EURO 2.
E4 – Norma mai severa decât E3, asigura cel mai lung interval de schimb.
E5 – Asigura curatire mai buna a pistonului, protectie ridicata la uzura, stabilitate mai buna la oxidare.

The API
The API classifications are different for petrol and diesel engines:
For petrol, listings start with ‘S’ (meaning Service category, but you can also think of it as Spark-plug ignition), followed by another code to denote standard. ‘SM’ is the current top grade, which recently replaced ‘SL’ and ‘SH’. ‘SH’ will be found on most expensive oils, and almost all the new synthetics. It’s basically an upgraded ‘SG’ oil which has been tested more sternly.
For diesel oils, the first letter is ‘C’ (meaning Commercial category, but you can also think of it as Compression ignition). ‘CH’ is the highest grade at the moment, (technically CH-4 for heavy-duty) but ‘CF’ is the most popular and is well adequate for passenger vehicle applications.
Note about Castrol oils: Castrol have recently upgraded all their oils and for some reason, Castrol diesels now use the ‘S’ rating, thus completely negating my little aid-memoir above. So the older CC,CD,CE and CF ratings no longer exist, but have been replaced by an ‘SH’ grade diesel oil. This link is a service bulletin from Castrol themselves, explaining the situation.
The CCMC/ACEA
The ACEA standards are prefixed with a ‘G’ for petrol engines and a ‘D’ or ‘PD’ for diesel. Coupled with this are numerous approvals by car manufacturers which many oil containers sport with pride. ACEA replaced CCMC in 1996 primarily to allow for greater read-across in test programs (eg. for viscosity, viscosity modifiers and base oil). The CCMC specifications were G (1 to 5) for gasoline, D (1 to 5) or heavy duty diesel and PD1 and PD2 for passenger car diesel. ACEA though have a slightly different nomenclature they can be summarised as A for petrol, B for passenger car diesel and E for heavy duty diesel. The ACEA grades may also be followed by the year of issue which will be either ’96, ’98 (current) but coming soon is 2000.
Full ACEA specs are:

A1 Fuel Economy Petrol
A2 Standard performance level
A3 High performance and / or extended drain
B1 Fuel Economy diesel
B2 Standard performance level
B3 High performance and / or extended drain
B4 For direct injection passenger car diesel engines
E1 Non-turbo charged light duty diesel
E2 Standard performance level
E3 High performance extended drain
E4 Higher performance and longer extended drain
E5 (1999) High performance / long drain plus American/API performances. – This is ACEAs first attempt at a global spec.

Discuție

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Alătură-te altor 17 urmăritori

RSS Abonare

  • A apărut o eroare, probabil feed-ul s-a stricat. Încearcă mai târziu.
%d blogeri au apreciat asta: