Dacia Lodgy

În urmă cu zece ani singura modalitate de a transporta şapte pasageri într-o Dacie era una hilară. Îngrămădiţi precum marfa pe o tarabă din piaţa Obor, cei 7 curajoşi se rugau să ajungă în siguranţă la destinaţie.

A apărut apoi Logan MCV, care promitea şapte locuri chiar şi pentru baschetbaliştii din reclama de lansare. Dacia a vrut însă mai mult şi s-a decis să ofere un nou best-seller Occidentului. Un best-seller elaborat la fel de bine ca celelalte, cu un preţ din nou imbatabil.

Am citit astăzi pe nerăsuflate povestea noului Lodgy, printre dunele crepusculare din apropierea fermecătorului Marrakech şi ne-am gândit să vă invitam alaturi de noi la bordul monovolumului.

Lodgy ne-a asteptat intr-un decor cu un impact cromatic puternic, creat de rosul martian din Total Recall si verdele crud al Campiiilor Elizee din Gladiatorul. Am strabatut pustiul african la volanul versiunii de top, dieselul de 1.5 litri si 110 cai putere. O alegere inspirata pentru orice familist care vrea sa se miste bine oriunde, cu costuri de exploatare mici.

Unitatea de patru cilindri este foarte bine izolata fonica, ca de altfel toata masina. Sunetul patrunde usor infundat in habitaclu abia cand sari de 3000 de rotatii.

Cei 240 de Nm se fac simtiti abia atunci cand sari de 2000 de rotatii, desi constructorul ne promite ca ei sunt acolo inca de la 1750 de rpm. Momentul motor este generos si misca bine monovolumul. Nu stim ce se intampla cand toate cele 7 locuri sunt ocupate, insa premizele sunt bune.

Alaturi de unitatea diesel a fost instalata o cutie manuala cu sase rapoarte, etajate ceva mai lung pentru a favoriza consumul. Cutia ramane destul de precisa si placuta, treptele fiind gasite usor.

Pentru a putea străbate deşertul sterp al Marocului, berberii îşi adapau cămilele cu apă din belşug. Noi l-am găsit pe Lodgy cu un rezervor plin. Asemeni transportului animal local, modelul românesc a fost extrem de zgârcit cu ceea ce ascundea în rezervor.

Noi am înregistrat un consum mixt de aproape 7.5 litri/100 de km, insa am folosit aerul conditionat si regimul de turatii inalte.

În cartea tehnică se arată că motorul nostru consuma 5.3 litri/100 de km in oras si 4 litri in afara lui. Cu o medie de numai 4.4 litri la 100 de km, Lodgy se poate aseza linistit pe tron, fara teama rivalilor.

Dacă vă decideţi să transportaţi 7 pasageri trebuie să luaţi în calcul o creştere a costurilor de deplasare, pentru că şi consumul creşte.

Nu-i poţi cere unui gimnast să alerge precum Usain Bolt. Este aşadar ilogic să ceri performanţe de la un monovolum, creat pentru a le oferi pasagerilor confort şi nu sportivitate. Acceleraţia lui Lodgy este una decentă pentru un monovolum, reuşind să ajungă la 100 de km/h în 11.6 secunde.

Performanţele scad însă considerabil dacă vă gândiţi să ocupaţi toate cele 7 locuri. Viteza maximă se opreşte şi ea la 175 km/h, suficient pentru autostrăzile din România şi prea mult pentru şoselele inguste si prăfuite ale Marocului.

Comparativ cu ceilalţi rivali din segment, Lodgy este mai fâşneţ decât un C4 Picasso, mulţumită în mare parte masei sale foarte reduse. Aceeaşi poveste şi cu Opel Meriva. Doar Ford C-Max pare sa fie ceva mai agil decat monovolumul din Mioveni.

Dacia ascultă. Dacia ascultă de rugile clienţilor săi. În inima lui Lodgy, adică în habitaclu, românii oferă un alt tablou zugrăvit de această dată cu pensula precisă a ergonomiei şi culorile unei palete tehnologice bogate, aplicate cu armonie pe o pânză nouă.

Deşi planşa de bord încă miroase a Duster pe alocuri, ea a fost reproiectată pentru a se mula mai bine pe nevoile unei familii. Apar noi spaţii de depozitare deasupra bordului, un torpedou mai generos, suporturi pentru pahare şi sticle pe locurile din spate şi buzunare cam strâmte la nivelul portierelor faţă.

Cutumele low-cost sunt însă greu de lepădat. Plasticul păstrează un aspect dur, rece, desi pe alocuri el a capatat o alta textura, ceva mai prietenoasa. Aparentele sunt salvate de plasticul lucios si de comenzile ceva mai bine finisate pentru semnalizare si stergatoare.

Să trecem la ergonomie. Dacia mizează şi aici pe curentul minimalist. Totul este simplu, organizat bine, fără a complica lucrurile. Comenzile sistemului de climatizare au fost împachetate mai frumos, cu mici detalii cromate.

Sistemul audio este la fel de simplu de utilizat, vine cu o conexiune auxiliară pentru USB, dar şi cu o serie de comenzi pe coloana de direcţie. Inutile dacă mă întrebaţi pe mine, pentru că sunt foarte aproape de cele de pe planşa de bord. Ruga clienţilor a fost ascultată şi când vine vorba despre comenzile geamurilor electrice. Au fost mutate pe mânerele portierelor şi sunt uşor de folosit, chiar dacă plasticul butoanelor dă impresia de ieftin. Claxonul ramas tot acolo.

Spaţiul, ultima frontieră. O frontieră pe care Dacia a depăşit-o întotdeauna. Modelele constructorului român au oferit întotdeauna spaţiu din belşug. Nici Lodgy nu face excepţie. Fie că vorbim de varianta cu cinci sau şapte locuri. Cine ar fi crezut că monovolumul românesc va garanta spaţiu pentru 7 adulţi. Da. Aţi citit bine. 7 oameni încap fără probleme pe cele şapte scaune, mult mai confortabile decat cele ale lui Duster. Spaţiul pentru picioare este generos chiar şi pe ultimul rând, iar la nivelul capului nu trebuie să vă faceţi probleme.

Şi portbagajul? Păi în portbagaj ar încăpea tot iarmarocul Marrakech-ului, denumit popular souq. Lodgy înghite 2617 litri în configuraţia cu două scaune şi 875 de litri atunci când folosim 5 locuri. Cât despre versatilitate, ea are un sunet rudimentar, dat de zăngănitul metalic al scaunelor, însă poate fi caracterizată simplu: SIMPLA. Rabatarea scaunelor este o joacă de copii.

Când vine vorba de preţ, Dacia joacă mai bine decât Barcelona. Toţi se întreabă cum reuşesc românii să vină cu asemenea oferte de preţ. Şi de această dată, echipa de la Mioveni a făcut un joc excelent şi a venit cu un preţ imbatabil în segment. 9500 de euro pentru un monovolum de 85 de cai, cu motor de 1.6 litri benzină. Dacă vrei 7 locuri, le poţi avea pentru doar 11.000 de euro. Dacă îţi doreşti şi un diesel, îl poţi avea de la 12.600 de euro, preţ valabil pentru versiunea 1.5 dCi de 90 de cai putere.

Dacă ne uităm în segment ne este practic imposibil să găsim un rival pe măsură. Toate monovolumele pleacă de la cel puţin 14.000 de euro. Un Ford C-Max are un preţ de pornire de 17.950 de euro. Dacă ne raportăm la B-Max el este ceva mai ieftin, adică 13.400 de euro, însă tot nu se apropie de spaţiul şi preţul lui Lodgy. Mergem în Franţa la rivali precum Peugeot 3008, care costă 20.647 de euro, şi Citroen C4 Picasso, cu un preţ de pornire de 18.025 de euro. Preţurile par colosale în comparaţie cu cele ale familistului românesc care vine cu o oferta imbatabila în segment şi un avantaj extraordinar în faţa rivalilor

Numele lui Lodgy vine de la englezescul „lodge”, care înseamnă „casă”, „cămin”. O casă trebuie să inspire siguranţă. Tocmai asta încearcă să facă şi Lodgy. Monovolumul vine cu centuri în trei puncte pentru toate cele şapte locuri, tetiere reglabile pe înălţime şi un set complet de airbaguri frontale şi laterale livrat in standard.

Lista echipamentelor de siguranţă activă include deja banalul dar vitalul ABS, asistenţa la frânarea de urgenţă şi, opţional, un alt sistem important, ESP. Raportat la sistemele de siguranţă ale concurenţei, Lodgy nu este cel mai bine echipat monovolum. Mai mult, pedigree-ul său nu este unul impresionant. Familia Dacia nu a obţinut mai mult de 3 stele la testele EuroNCAP. Să sperăm că Lodgy va schimba această statistică

Berberii au avut cămilele, noi l-am avut pe Lodgy. Terenul arid pe care l-am străbătut astăzi a fost o probă bine aleasă pentru suspensiile monovolumului românesc. Lodgy este reţeta perfectă pentru cei care digeră foarte bine o croazieră confortabilă. Sub caroserie s-a ascuns un tren de rulare inspirat parcă de covorul magic al lui Alladin. Am plutit uşor peste orice denivelare, peste orice groapă, peste orice drum neasfaltat. Aveţi copii? Fiţi fără grijă. Pruncii se vor odihni de minune la interior, indiferent de ce drum alegeţi.

O astfel de atitudine relaxată este totuşi taxată atunci când alegi un traseu mai sinuos. Ruliul îşi face simţită prezenţa şi fermitatea lipseşte. Nici direcţia nu ajută foarte mult, având în vedere că precizia sa nu este una extrem de reusita. Feedback-ul suprafetei de rulare se simte insa bine in volan. Nu căutaţi bravuri la volanul lui Lodgy. Sistemul ESP va fi acolo pentru a vă aduce cu picioarele pe pământ.

Un monovolum trebuie să le ofere pasagerilor o comunicare bună cu exteriorul. Suprafaţa vitrată a noului Lodgy este bine proporţionată, geamurile laterale fiind extrem de generoase chiar si pe ultimul rand de scaune.

Dacă ne raportăm la ce vede şoferul, Lodgy nu pune probleme de vizibilitate. Oglinzile împrumutate de la Duster fac din monovolumul românesc o maşină uşor de manevrat chiar şi în spaţii înguste.

Deşi poate părea lung, Lodgy nu ingreuneaza gararea cu spatele. Dacă totuşi vă incomodează montanţii posteriori ceva mai generoşi şi luneta larga nu este suficienta, puteţi să optaţi pentru senzorii de parcare.

Ne-am dorit cu toţii un camin frumos mobilat. Ne-am dorit cu toţii o Dacie bine echipată. Din nou, Dacia a ascultat. Lodgy este unul dintre modelele cele mai avansate ale constructorului de la Mioveni, din punct de vedere al echipării. Ea este foarte generoasă în elemente de confort. Noi am vrea să trecem în revistă elementele de bun simţ, cum ar fi geamurile electrice faţă şi spate cu comandă pe portiere, servodirecţia, comenzile pe volan, sistemul audio cu conexiune auxiliară, oglinzile electrice şi instalaţia de aer condiţionat. In premiera pentru un model Dacia se introduce si limitatorul de viteza.

Trebuie să ne rezervăm însă ceva mai multe observaţii pentru sistemul multimedia disponibil pe Lodgy. E ca trecerea de la televizorul cu lampi la cel color.

Recunosc. Când m-am urcat prima dată în Lodgy la Salonul de la Geneva m-am ciupit de mână. Un ecran LCD pe un model Dacia? Atât de devreme? Meritam oare un asemenea gadget acum? Noi nu, însă Occidentul da. Despre sistemul multimedia trebuie să spunem că păstrează filosofia Dacia: este extrem de simplu de folosit, nu complică existenţa nimănui şi, mai presus de orice, este foarte util. Bravo Dacia! Din pacate nu vine cu CD Player, dar cine mai foloseste CD-uri cand acum exista stick-uri USB. Si da, Dacia are suport USB. Si muf[ pentru iPod sau Mp3. :i conexiune Bluetooth. Un tacam complet.

A! Era să uit. O bilă neagră pentru că volanul nu este reglabil şi în adâncime. Sau poate sunt eu prea pretenţios şi mă leg de amănunte nesemnificative.

Când vine vorba de monovolume, cubismul este ridicat la rang de artă. Nu a fost şi cazul celor de la Dacia, care au luat dalta şi au început să sculpteze forme interesante în caroseria MPV-ului. Un stop aici, o nervură acolo, oglinzile lui Duster, mânerele portierelor de pe Sandero şi Dacia a reuşit să facă din Lodgy o propunere interesantă. Un fel de Kate Winslett într-un Hollywood dominat de femei frumoase, insa nu la fel de talentate.

Publicul profan trebuie să vadă în noul Lodgy faţa viitoarelor modele etichetate cu emblema Dacia. Monovolumul este un deschizător de drumuri, un promotor al noii filosofii de design.

Bineînţeles, pot exista şi obiecţii, ca de exemplu asimetria dintre blocurile optice faţă şi cele posterioare. Sunt elemente ce par a fi rupte de pe maşini complet diferite. Profilul plăteşte tribut segmentului familist şi Lodgy seamănă cu un peşte lunguieţ din celebrele desene animate ”Finding Nemo”.

Date tehnice – Dacia Lodgy 1.5dCi 110CP Laureate 7STR
Combustibil
Diesel

Nr. usi 5

Motor tip / cilindri – Linie

Nr. locuri 7

Cilindree cmc 1461

Lungime mm 4498

Putere maxima CP (rpm) 107 (4000)

Latime mm 1751

Cuplu maxim Nm (rpm) 240 (1750)

Inaltime mm 1680

Viteza maxima km/h 175

Greutate kg 1337

Acceleratie 0-100 km/h s 11.6

Ampatament mm 2810

Tractiune fata

Volum rezervor litri 50

Cutie viteze M

Volum portbagaj litri 207

SURSA: AUTOMARKET.RO

 

Discuție

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Alătură-te altor 17 urmăritori

RSS Abonare

  • A apărut o eroare, probabil feed-ul s-a stricat. Încearcă mai târziu.
%d blogeri au apreciat asta: