DEFECTIUNI ALE TURBOSUFLANTELOR

Înlocuirea radiatorului de supraalimentare. Aproape toate motoarele diesel cu turbocompresoare au un radiator de supraalimentare, sau intercooler. Aerul fierbinte (de peste 150°C), comprimat de turbocompresor, este răcit de radiatorul de supraalimentare înainte să ajungă în camera de compresie.

Aerul comprimat este răcit fie de aerul absorbit din exteriorul autovehiculului (răcire directă), fie de către sistemul de răcire al motorului (răcire indirectă).

Cauzele defecţiunilor şi urmările lor

Alături de defecţiunile clasice, precum cele înşirate mai jos:

– Deteriorări exterioare (accident, pietriş de pe asfalt)
– Conducte/ţevi avariate sau blocate
– Jet de aer redus datorită suprafeţelor murdare
– Pierderea agenţilor de răcire/scăpări de aer
– Schimb de căldură foarte sărac datorită murdăriei depuse în interiorul compresorului (depozite de calcar/ agenţi de izolare), trebuie luate în considerare şi alte posibilităţi.

Aceste cauze sunt de obicei atribuite defectării turbocompresoarelor.

În cazul defectării mecanice a turbocompresorului, sau a apariţiei unei scurgeri de ulei pe partea compresorului, există posibilitatea acumulării de ulei şi de nămol în interiorul intercoolerului, dar şi de aşchii metalice. Depunerile pot provoca scăderea în performanţe a motorului, acestea fiind cel mai puţin dăunătoare cauze ale defecţiunilor. Lucrurile se agravează în momentul în care uleiul şi celelalte resturi pătrund din radiator în camera de combustie. În cele mai dese cazuri, se defectează motorul. Unele motoare rămân în funcţiune şi după înlocuirea turbocompresorului. În intercooler se poate colecta atât de mult ulei încât este propulsat brusc în camera de combustie după montarea unui nou compresor, ceea ce va afecta din nou capacitatea de lucru a motorului. Orice specialist îşi poate imagina ce se va întâmpla imediat după pornirea motorului. Pentru prevenirea unei asemenea defecţiuni, ca şi a altor defecţiunilor (particule de metal sunt eliberate mai târziu în radiator şi vor intra în camera de combustie), intercoolerul şi piesele ataşate lui trebuie întotdeauna examinate cu atenţie de fiecare dată când este înlocuit un turbocompresor.

Cauzele defecţiunilor, testarea componentelor.

În contextul înlocuirii unui turbocompresor, trebuie căutat de fiecare dată motivul care a provocat defecţiuni.
Altfel, turbocompresorul se poate din nou defecta într-un timp foarte scurt. Trebuie respectate atât instrucţiunile de instalare ale producătorului de automobile, cât şi ale fabricantului radiatorului. Iată câteva exemple:

– Verificaţi supapele de control şi conductele de vacuum
– Verificaţi conducta de admisie a aerului şi conducta de colectare a gazelor de evacuare să nu aibă impurităţi şi reziduuri şi curăţaţi-le dacă este necesar
– Verificaţi filtrul de aer şi înlocuiţi-l dacă trebuie
– Înlocuiţi conducta de alimentare cu ulei a turbocompresorului (o inspecţie vizuală sau curăţirea acesteia NU este suficientă)
– Verificaţi conducta de retur a uleiului, curăţaţi-o, înlocuiţi-o dacă aveţi dubii (impurităţile pot intra în baia de ulei şi pot fi aspirate din nou)
– Efectuaţi schimbul de ulei şi înlocuiţi filtrul de ulei
– NU folosiţi agenţi lichizi de izolare
– Umpleţi sistemul de admisie cu ulei a turbocompresorului înainte de a-l pune în funcţiune
– Verificaţi/curăţaţi toate componentele aflate pe traseul parcurs de aer între turbocompresor şi motor
– Verificaţi radiatorul cu atenţie, să nu aibă reziduuri/impurităţi, înlocuiţi-l dacă este necesar.

Curăţirea radiatorului

Este o operaţiune extrem de problematică. Există opinii diferite pe această temă. În multe cazuri, producătorii de autovehicule recomandă înlocuirea radiatorului. Intercoolerul trebuie schimbat întotdeauna în cazul unei defecţiuni mecanice a turbocompresorului. Nu există nici o garanţie că a fost înlăturat complet nămolul dacă radiatorul este spălat cu jet de apă, în particular acele radiatoare care au tubulaturi. Riscul unor defecţiuni ulterioare provocate de către nămolul liber aspirat mai târziu în motor este pur şi simplu prea mare. Curăţarea radiatorului poate fi luată în considerare numai dacă singura problemă apărută a fost că uleiul s-a colectat în radiator. În practică, totuşi, spălarea cu apă este extrem de complexă. În mod particular acolo unde există ţevi largi cum sunt cele pe care le găsim la camioane. În plus, pentru spălare trebuie utilizate numai soluţiile aprobate de către producătorii autovehiculului şi a piesei. Folosirea altor lichide decât cele recomandate poate cauza deteriorarea materialului turbocompresorului şi pierderea garanţiei.

Montarea radiatorului nou

Indiferent care este motivul defecţiunii sau a înlocuirii radiatorului, inaintea instalării unei noi unităţi, trebuie investigat cu foarte mare atenţie motivul care a provocat defecţiunea. Piesele periferice aparţinătoare sistemului de răcire trebuie integrate în acest proces. Altfel defecţiunea va reapare. Din acest motiv, trebuie urmărite următoarele aspecte:
– Verificaţi circulaţia aerului între turbocompresor şi intercooler şi acordaţi atenţie deosebită impurităţilor, particulelor, blocajelor şi posibilelor obturări
– Verificaţi circulaţia aerului între turbocompresor şi supapa de admisie, acordând atenţie deosebită impurităţilor, particulelor, blocajelor şi posibilelor obturări
– Curăţaţi/înlocuiţi ţevile deteriorate, blocate sau murdare şi a pieselor adiacente
– Înlocuiţi garniturile de pe ruta de circulare a aerului dacă este necesar
– Asiguraţi-vă că toate elementele conectate sunt bine strânse, nu apar scurgeri şi nu primeşte aer pe la îmbinări
– Măsuraţi presiunea din ţevi

Discuție

Niciun comentariu până acum.

Lasă un comentariu

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Alătură-te celorlalți 25 de abonați.

RSS Abonare

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.